ię bezpieczeństwem i higieną pracy zatrudnia odpowiednio wykwalifikowanych specjalistów. W ramach struktury organizacyjnej firm działających w branży BHP można wyróżnić kilka profesji, które wymagają od pracownika posiadania określonych kwalifikacji. Inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może zostać osoba, która posiada zawód technika BHP. Starszym inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy jest osoba, która dodatkowo posiada trzyletni staż w służbie BHP, natomiast specjalistą do spraw BHP jest osoba posiadająca wyższe wykształcenie wraz z pięcioletnim stażem pracy. W ramach profesji związanych z tą branżą można wyróżnić jeszcze starszego specjalistę do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy oraz głównego specjalistę do spraw bezpieczeństwa.
Cele BHP
Skrót BHP oznacza nic innego, jak bezpieczeństwo i higienę pracy. Pojęcie BHP jest określeniem na zbiór zasad i działań pozwalających na zachowanie bezpieczeństwa w miejscu pracy. Firma działająca w branży BHP zajmuje się więc świadczeniem takich usług, jak szkolenia BHP, audyty BHP, szkolenia PPOŻ, kursy z pierwszej pomocy przedmedycznej. Głównym powodem, dla którego istnieje coś takiego jak bezpieczeństwo i higiena pracy, jest podwyższenie poziomu bezpieczeństwa w zakładach pracy oraz zapobieganie różnym groźnym i niebezpiecznym sytuacjom w miejscu pracy. Celem przepisów BHP jest ograniczenie ryzyka wypadków podczas pracy oraz zapobieganie chorobom zawodowym, które mogą mieć negatywny wpływ na zdrowie pracowników, a w niektórych przypadkach pracownik może ponieść stały uszczerbek na zdrowiu. Przestrzeganie odpowiednich zasad BHP w miejscu pracy jest więc niezwykle istotne, ponieważ zapobiega powstawaniu potencjalnie groźnych dla pracownika sytuacji. Firma BHP zajmuje się szkoleniem pracowników w zakresie zachowania odpowiednich zasad bezpieczeństwa.
Sposób przeprowadzania szkoleń BHP
Każdy pracownik jakiegoś zakładu, przedsiębiorstwa czy nawet instytucji musi ukończyć odpowiednie szkolenie BHP, żeby móc w ogóle zacząć pracę w danym miejscu. Do obowiązków pracodawcy należy zapewnienie pracownikowi szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Przeprowadzaniem szkoleń BHP zajmuje się odpowiednia firma działający w branży dotyczącej bezpieczeństwa i higieny pracy. Szkolenia BHP są podzielone na różne kursy, które odpowiadają rodzajowi wykonywanej pracy. Wybrany kurs BHP jest prowadzony przez doświadczonych specjalistów pracujących w firmie zajmującej się sprawami BHP. Można wyróżnić dwie formy szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, a są to szkolenia seminaryjne oraz szkolenia online. W zależności od wybranej formy sam przebieg szkolenia będzie się nieco różnić. Standardowa forma szkolenia BHP polega na kilku spotkaniach seminaryjnych połączonych z samokształceniem uczestników, podczas gdy szkolenia BHP online są przeprowadzane za pośrednictwem specjalnej platformy internetowej.
Wycena obsługi BHP
Jedną z ważniejszych usług oferowanych przez firmę działającą w branży bezpieczeństwa i higieny pracy jest tak zwany outsourcing BHP. Outsourcing BHP, czyli inaczej obsługa BHP, polega na przejęciu wszelkich spraw związanych z bezpieczeństwem w danym przedsiębiorstwie lub zakładzie pracy. Obsługa firmy w zakresie BHP obejmuje zapewnianie szkolenia BHP pracownikom, wykonywanie oceny ryzyka zawodowego oraz ogólnie pilnowanie tego, żeby dana firma spełniała odpowiednie przepisy regulujące kwestie bezpieczeństwa i higieny pracy. Wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z obsługi BHP, ponieważ jest to wygodne rozwiązanie przynoszące wiele korzyści. Cena za usługę outsourcingu BHP jest ustalana indywidualnie z klientem, ponieważ całkowity koszt takiej usługi zależy od wielu czynników. Wycena obsługi BHP obejmuje wiele czynników, jak wielkość danej firmy, ilość zatrudnionych pracowników, a nawet rodzaj prowadzonej działalności. Obsługa firmy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy jest usługą, której szczegóły są ustalane indywidualnie z każdym klientem, dlatego sama wycena usługi także jest indywidualna.